Resfeber



Katedralen på Röda Torget i Moskva.


Börjar få resfeber, längtar lite tillbaka till Ryssland. Vi har pratat länge om att göra en längre resa med Transsibiriska järnvägen genom Ryssland, Mongoliet och Kina. Har suttit nästan hela morgonen och kollat runt på Resedagboken.se på andras resor. Åhh, resfeber är så jobbigt när man vet att det är så långt kvar innan man kan åka. Visserligen kräver en sådan här resa mycket planering, med pengasparande, packande, kunskapsinhämtning etc.

Känns också lite konstigt att kanske en dag komma tillbaka till Moskva, denna stad som så många har starka åsikter om. Väldigt många på resedagboken som inte gillade den nämnvärt och jag kan förstå dem. Mitt första intryck av Moskva och Ryssland var de långa bilköerna från flygplatsen in till stan en mörk "smoggig" vinter eftermiddag sittande i en minibuss med en man vi aldrig träffat. Jag var glad att få lämna Moskva den gången. Däremot på vägen tillbaka upp mot Sverige stannade vi där igen och fick tid att faktiskt titta på staden. Den gången fick Moskva överväldiga mig med sina tunnelbanestationer, sitt underbar ryska folk och strosandet på Röda Torget och katedralen.

Ryssland är ett land som jag har många känslor för. Jag har bott där en månad och vet att det går att vara där utan att bli arresterad av polisen och rånad. Men ändå är det något som ligger och knager ibland när man tänker på att åka tillbaka. Men det där är nästan glömt nu längtan att få se landet igen och att få åka ut och resa. Det är verkligen något som jag tycker om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0