SIFO och pensionen

Jag blev alldeles nyss uppringd av SIFO som med sitt sammetslena blekingemål sade att jag hade blivit utvald för en undersökning som bara skulle ta cirka 13 minuter. Eftersom att jag har svårt att säga emot svarade att jag visst kunde delta i en undersökning. Kruxet var bara att undersökningen handlade om pension och jag kan säga att jag har verkligen noll koll på den fronten.

Alltefter att jag gång på gång svarat "jag vet inte", "har ingen aning" och "tror det" börjar man känna sig ganska dum och undra vad SIFO nu kan få ut av mina svar. Det mesta de kan få ut är ju att ungdomar som precis kommit över 20 strecket är ganska ovetande. Jag själv som inte har pluggat klart än och knappt tjänat in några pengar känner inte riktigt någon vits med att kolla på det där med pensionen. Det oranga kuvertet dimper mest ner som ett deprimerande bevis på att det inte finns något liv egentligen. Precis när man insett att man nu är myndig och vuxen så måste man bestämma saker och lägga upp planer för att få ett drägligt slut på livet, nu när det egentligen precis har börjat.

Så SIFO fick sina svar och jag sitter här hemma dumförklarad och ignorant. Ännu en gång blir jag påmind om varför man inte ska svara i telefon när ett okänt nummer ringer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0