Språk är väl ...typ... språk, eller?

Vi har precis börjat en ny kurs som handlar om språksociologi och språkpsykologi. Men jag tror inte det är hela anledningen till mina funderingar. Nu under hösten har man insett mer av vad språk är, eller kanske att man inte har en aning om vad språk egentligen är. Innan jag började plugga på universitetet så var språk helt enkelt just det: språk, utan någon vidare beskrivning.

Fast nu under terminen har man fått upp ögonen vilket djup det finns och vad mycket frågor och diskussioner det finns. Har precis läst om diskussionen om Han, Hon och Hen. Huruvida man "får" använda pronomet han då man talar allmänt om både män och kvinnor såsom man gör i till exempel lagtext. Jag skulle inte kalla mig en bakåtsträvare men jag blir så trött på att allt i samhället ständigt blir attackerat och diskuterat: familjen, könsroller, äktenskapet och det mesta annat och nu även vårt kära språk. Så i frågan om han, hon och hen så blir jag faktiskt ganska irriterad över hela argumentationen, spela roll liksom? Människan benämns ju hon och alla kristna män kommer att vara en del av Kristi brud vid tidens slut, är det också diskriminering eller?

Men det är faktiskt ganska intressant också. Det har öppnat en helt ny värld om man nu får använda den liknelsen. Eller i alla fall fått en att inse djupet i den jag lever i. Så på så sätt har jag gett mig in i rätt bransch. Jag tror jag kommer trivas för det finns så mycket intressant och roligt med språk, mer än vad det kanske låter som att det gör.


Kommentarer
Postat av: Sara

jag läser oxå språksociologi och jag tycker hen är fett mycket bullshit som kommer från överdrivet politiskt korrekta människor som skapar problem för att de inte har några riktiga. Har ni också läst nåt av Milles? kram

2009-11-27 @ 13:13:08
Postat av: Zachan

Jag tycker att det är väldigt intressant. En helt ny vinkel på språket än de vi tidigare haft. Men vi har precis börjat med kursen. Så än så länge har jag väl bara läst i vår kursbok "Språksociologi" av Jan Einarsson. Bless!

2009-11-29 @ 00:37:41
URL: http://zachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0