C. S. Lewis - The Lion, the Witch and the Wardrobe

Äntligen har jag kunnat börja läsa på berättelsen om Narnia. Har velat göra det ganska länge. Satt hela tisdag eftermiddag och plöjde den andra boken dvs The Lion, the Witch and the Wardrobe, eller Häxan och Lejonet som den heter på svenska.

Det första jag reagerade på är att böckerna är så korta, egentligen visste jag väl det eftersom jag sett böckerna många gånger på biliotek i bokhandlar och så vidare. Men i den utgåvan jag har är andra boken enbart 85 sidor lång. Om man jämför filmerna med Harry Potter så är de ju ungefär lika långa, medan Harry Potter-böckerna är minst 300-400 sidor långa. Då blir man lite fundersam då Narnia visar sig vara cirka 100 sidor långa.

Dessutom är de ganska kortfattade, alla händelser finns ju med, men jag reagerar på allt sker så snabbt. Fast man kan ju inte vänta sig annat av en bok på som sagt 85 sidor. Jag tycker boken var jättebra trots dessa första reaktioner. Det kändes stort bara att få läsa boken, att se C. S. Lewis finurligheter sådana saker som man bara kan ge utspel åt i böcker men som inte funkar i filmer.

Jag kan inte säga annat än att Lewis skapade ett mästerverk (om än kortfattat) och jag längtar efter att kunna ge mig in på nästa bok om några dagar när det är lite mindre hetsigt i skolan.

Bilden kommer från en filmposter, men min bok har denna framsida och är en samlingsvolym med hela serien.


Kommentarer
Postat av: Caroline

svar: Häxorna var det ja! Jag tror inte ens jag lyssnade klart på den, tyckte den var på tok för läskig! =) Men på tal om Narnia.. Focus on the Family har gjort radioteater av alla böckerna och de är fantastiska! Jag kan lyssna hur många gånger som helst. Om du ordnar Dropbox så delar jag gärna med mig ;)

2009-11-20 @ 23:45:10
URL: http://carrolinnan.blogg.se/
Postat av: Anna Lindmark

Narnia-böckerna är fantastiska! Kung Caspian och skeppet Gryningen är min favoritbok i serien, riktigt magisk.

2009-11-24 @ 18:58:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0