Jane Austen - Emma

Äntligen är jag färdig med Emma. Inte alls att boken var tråkig och att jag därför är lättad över att den är färdigläst. Utan snarare att den helt enkelt bara tog lång tid, det gick sakta. Jag började läsa boken i juli någonstans och är vanligtvis en snabb läsare. Men det var väl 1800-tals engelskan som orsakade allt antar jag, även om jag är språkgalning så har jag ju aldrig läst äldre engelska på det viset.

Men boken i sig då?  Typisk Jane Austen-stil med mycket kärlek, äktenskap, baler etc. Boken handlar om unga Emma som är begeistrad i "match-making". Denna gång blir dock inte allt som hon tänkt sig vilket får oanade konsekvenser. Jag tyckte om boken, den var väldigt lätt att leva sig in i och "följa" med personerna om man nu kan uttrycka det så. Man hade en förväntan för vad som komma skulle.

Jag har tyckt om Jane Austen ett bra tag, detta är dock första boken som jag läst, annars har jag bara sett filmerna. Efter att ha läst den här boken är jag fortfarande sugen på att läsa flera av böckerna. Ser fram emot Stolthet och Fördom, min favorit hittills av Austen-historier.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0