Med buller och bång

 

Nu har hösten startat på riktigt, vad folk än vill säga om saken. Igår drog terminen igång, det märks. Redan sitter jag hemma vid köksbordet med flertalet tjocka kompendier, kollegieblock, kursböcker och ordböcker. Jag kommer att läsa mer än 100% så det kommer nog bli mer plugg än vanligt, men det ska nog gå vägen.

För tillfället har jag huvudet fullt med danska och norska, vilket är väldigt ovanligt. Fast första delkursen i Svenska B är just norska och danska, så förhoppningsvis kommer mina kunskaper i dessa språk vara mycket bättre inom några veckor. I den norska delen av kursen ska vi till exempel läsa utdrag ur Anne Holts bok Salige er de som tørster, vilket nog blir intressant för mig som i annat fall skyr kriminalböcker som pesten. Vi ska även läsa Ingvar Ambjørnsens Brødre i blodet. Till den danska delen blir det Kunsten at græde i kor av Erling Jepsen, vilken jag har hört ska vara tung och sorglig.

Så nu är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. De båda skönlitterära verken ska vara utlästa om ungefär två tre veckor, så jag bör börja ganska snart. Dock håller jag fortfarande på med Ängelns lek, och jag gillar inte att läsa flera böcker samtidigt, så jag har ett litet dilemma.

 


Kommentarer
Postat av: Anna (med näsan i en bok)

Förstår dilemmat med att ha flera böcker igång samtidigt, jag gillar inte det heller...Svårt att läsa på danska och norska! Hur kommer det sig att det ingår i en svenskakurs?

2010-08-31 @ 20:30:27
URL: http://mednasanienbok.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Kunsten at graede i kor är en av de hemskaste böcker jag någonsin läst. Mörk och sorglig räcker inte för att beskriva den. Jag ville kasta ut den genom fönstret i hopp om att den skulle landa i huvudet på någon som var lika hemsk som pappan i boken. Men jag har lyckats avhålla mig från det. Än så länge.

2010-09-12 @ 21:58:19
URL: http://trubblerier.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0