Resa, regn och hemmapyssel

Det bara vräker ner utanför köksfönstret. Verkar som om allt regn som bunkrat upp under sommaren kommer ner nu. Väldigt mysigt tycker jag, speciellt då jag har planerat att tillbringa dagen inomhus med hushållssysslor och bokläsande. Ordningen i vår lägenhet har inte återhämtat sig än efter en veckas konferens och nu en helg då vi varit borta. Men idag ska det bli andra bullar. Riktigt fint ska det bli.

Nu i helgen har vi varit på resande fot, ända sen i torsdags faktiskt. Först tog vi flyget till Riga, Lettland där vi övernattade på ett pampigt men mysigt hotell inte långt från centralstationen. Huset var gammalt och stilen a la 1800-tal. Vårt rum låg på vindsvåningen så vi hade inte ett fönster utan kanske sju små gluggar ut mot omvärlden dessutom fanns det tre eller fyra pelare utplacerade på strategiska ställen, en av dem mitt i badrummet. Det var jättemysigt och fint. I fredags åkte vi en fyra timmars bussresa till Tartu, Estland där vi skulle gå på bröllop dagen efter. Jag minns inte om lördagen skulle bli sommarens varmaste dag eller den varmaste dagen i Estlands historia, men runt 35-36 C förutspåddes. Jag kan lugnt säga att det var det varmaste bröllopet jag varit på, svetten rann längs hela kroppen hela den dagen. Men det blev i alla fall ett väldigt fint och trevligt bröllop. Igår började vi resan hem vid sex på morgonen och kom efter en lång bussresa, några timmar på flygplatsen, flygresa, bilkö genom Stockholm hem till Uppsala vid fem på kvällen. Trötta men nöjda efter den ypperligt trevliga färden.

Nu sitter jag vid köksbordet och äter en mycket sen frukost. Sedan ska jag som sagt ta hand om vår fina, men stökiga lägenhet. Under resans gång började jag läsa Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov, en bok som är minst sagt underlig. Det är den första ryska bok jag läst, så jag kan inte göra anspråk på att kunna uttala mig om underligheterna har att göra med boken i sig eller dess ryska härkomst. Bra är den i alla fall, om än lite konstig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0