En växande bokhög

Nu har jag officiellt klarat av första veckan denna terminen på universitetet. Igår kväll hade vi litteraturseminarium då vi diskuterade igenom de texter jag ägnade förra veckan åt att läsa. Så nu kan man väl kalla oss igång. Nu kommer kurserna att avlösa varandra ända fram till jul.

Svågern med fru och dotter har besökt oss i helgen. Riktigt trevligt. Huvudsyftet: trevligt sällskap och sällskapsspel. Lördagen bjöd på taco och Elasund medan söndagen avslutades efter söndagsgudstjänst med Ticket to Ride - Europe. Det blev tjejernas helg. Svägerskan tog hem spelet i lördags och jag vann en överraskande seger i Ticket to Ride. Har svårt att tänka mig att jag någonsin spelat så bra tidigare, jag lyckades klara åtta uppdrag!

I lördags anordnade IKEA en loppmarknad ute på parkeringen. Mycket trevligt. Den var inte jättestor, men tillfredställande. Jag fyndade Skuggan över stenbänken av Maria Gripe och En shopaholics bekännelser av Sophie Kinsella. Den första kostade tre kronor och den andra fem kronor, då båda böckerna var i utmärkt skick så kan jag inte kalla det annat än ett riktigt kap.

Jag tycker om att få post, jag vet inte riktigt varför men så är det. Och det är ganska intressant att få bokpaket i vår brevlåda. För kvarterets brevbärare får verkligen anstränga sig för att få ner paketen i lådan. Idag bemödade han sig inte ens att försöka få igen locket efter sig. Det gick helt enkelt inte. Sen är ju problemet att det är lika svårt att få upp detta paket ur lådan igen. Det krävs en kraftansträngning. Paketet innehöll i alla fall När inget annat hjälper av Martin Svensson. Första intrycket var: Vad tunn den är! Boken är 170 sidor lång, vilket var ungefär så långa böckerna var när jag var yngre. Men nu har man dock vant sig med Rowling och Meyer med sina tegelstensliknande böcker att man börjar tycka att normaltjocka ungdomsböcker är tunna (!).

Som ni hör växer bokhögen, men tiden för läsning (av annat än skönlitteratur) är ytterst minimal. Denna vecka har jag pluggat och läst som en tok (men att det ändå knappt känns som om man kan något är en annan historia...). Jag tror och hoppas att tempot ska lugna ner sig nu. Var tvungen att låna om mina biblioteksböcker igår då de inte heller hunnit läsas. Så bokhögen växer och jag vill läsa. Men det löser sig nog snart, ska vi se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0