Martin Svensson - När inget annat hjälper

Boken handlar om tre ungdomar i dagens Sverige och Turiket. Leo som växt upp i Varberg och vill bli rockstjärna. Efter nian flyttar han till Stockholm för att spela på kvarterskrogar och drömma om att slå igenom. Dilek, en kurdisk tjej som fått sluta skolan för att jobba i familjens videobutik då pappan blivit sjuk. Selahattin som pluggar på ett universitet i Turkiet. Han bor tillsammans med en kompis och är kär i en tjej.

Dessa tre ungdomar får man följa under nästan ett års tid. Man får känna deras längtan och deras sorger som pendlar mellan förhoppningar och hopplöshet. Saker blir inte alltid vad man har tänkt sig här i livet, vilket ungdomarna under bokens gång får lära sig.

I en intervju med Hallands Nyheter (som ni hittar här) säger författaren Martin Svensson följande om att skriva böcker riktade till ungdomar: "Innehållsmässigt vill jag inte klappa läsarna på huvudet, som en del moraliskt präktiga ungdomsböcker gör." Och det visar han bestämt genom flertalet sexscener i boken. När inget annat hjälper är en snabbläst bok med enkelt språk och korta kapitel.

Men tyvär går boken inte riktigt hem hos mig. Jag vet inte om det beror på att jag kanske inte riktigt kan kalla mig ungdom längre, eller om det helt enkelt är så att den verklighet som Svensson speglar i boken inte alls stämmer överens med min verklighet. Karaktärerna känns platta, utan djup pch jag kan inte riktigt känna något medlidande för dem eller relatera till dem.

Boken tar upp viktiga ämnen och känslor vi många har ställts inför, vilket jag tycker är viktigt, men jag skulle velat klä dessa känslor i andra ord och inte sätta in dem i de sammahang som Svensson gör.

Däremot diggar jag omslaget enormt. En stor eloge till formgivaren. Men tyvär är det ju oftast innehållet som avgör ens känslor för en bok.

Tack till B. Wahlströms för recensionsexemplar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0