Wladimir Kaminer - Schönhauser Allee

Also, endlich bin ich mit dem ersten Buch fertig!

Jag hade nog inga förväntningar på den här boken, utan det är som det brukar vara med böcker som man ska läsa genom skolan. Man bara sätter igång och läser dem.

Schönhauser Alle är en samling korta berättelser om människor som bor på gatan och saker som händer där. Ett viktigt tema i boken är invandring till Tyskland och integration. Men boken innehåller även en hel del funderingar och iaktagelser från författaren.

När vi i måndags tog upp den här boken på litteraturseminariet på universitetet ansåg många att boken var långtråkig och upprepande. Visst, många av historierna liknade varandra och hade ofta samma tema. Men jag tyckte mycket om de funderingar som boken tog upp och tänkte därför inte på den som långtråkig.

Schönhauser Alle är som sagt skriven på tyska och jag har ingen aning om den finns översatt till svenska. Det tyska språket är i alla fall väldigt lättläst och har bra flyt. Vår lärare säger att den innehåller mycket talspråk, men då jag inte läst överdrivet många tyska böcker lade jag aldrig märke till det.

Men kort och gott: Detta är en bra bok full av funderingar och iaktagelser. Jag tyckte väldigt mycket om att författaren iaktagit så många små saker och sedan skrivit om dem. Boken består som sagt av många korta historier och kan mycket väl läsas under en längre period då man tar en eller två historier åt gången.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0