Omöjligheten med att plugga språk

Något som stört mig och mina kursare under min första termin på universitetet är att språkmänniskor/lingvister aldrig kan hålla sams och ena sig när det kommer till termer. Alltid ska saker heta olika och ha olika namn i olika sammanhang.

Så sent som idag irriterade det mig. När jag gick i grundskolan och upp på gymnasiet hette det predikatsfyllnad, dvs. namnet på en viss satsdel när predikatet i satsen är "är" eller "var" eller något liknande. I meningen "Lisa är vacker" är ordet "vacker" en predikatsfyllnad.

När vi började läsa lingvistik i höstas fick vi under grammatikkursen lära oss att det inte heter predikatsfyllnad utan predikativ. Nu läser jag tyska och på grammatiklektionen idag fick vi lära oss att det heter subjektiv predikatsfyllnad och betoning på ordet subjektiv var väldigt viktig.

Kommer man någonsin att lära sig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0