Karen Kingsbury - Sunrise

Sunrise handlar om familjen Baxter, skulle man nog kunna sammanfatta det på ett enkelt sätt. Äldsta sonen Dayne är Hollywood-stjärna och är på väg att gifta sig med Katy Hart, en ung teaterregissör. Det är destovärre inte så enkelt att gifta sig som stjärna utan att pressen och paparazzis översvämmar bröllopet. Men de har en plan.

Pappa John förlorade sin hustru Elizabeth efter många års äktenskap och trodde aldrig att han skulle kunna älska någon efter det. Men nu har han en vän vid namn Elaine, och kanske är det han har för henne mer än de känslor man har för en vän?

Jim och Jenny har två biologiska barn, tre adopterade barn från Haiti och så har de Cody, ett fosterbarn (antar jag) som spelar football i laget som Jim coachar. Cody tar en överdos alkohol på en fest och får utkämpa en kamp mellan liv och död.

Överlag tycker jag att Sunrise är en väldigt mysig bok som lämnar efter sig en feel-good känsla i magen. Man kan inte låta bli att älska alla karaktärer i boken, det går helt enkelt inte. Det går inte heller att vara likgiltig till de bekymmer och problem de möter i sin vardag. Utan man bryr sig, oroar sig med dem, gråter med dem och hoppas med dem.

Detta är den andra boken jag läser av Kingsbury, tidigare har jag läst en av hennes fristående böcker. Denna bok är som jag nämnt tidigare bok nummer ett i en serie, men detta är serie nummer tre om familjen Baxter. Jag tror nog att jag kommer läsa klart den här serien och sedan gå tillbaka och läsa de andra. Annars kommer jag aldrig kunna koncentrera utan vill veta vad som händer dem.

Titeln Sunrise sammanfattar ganska bra temat i boken, då den är fylld av soluppgångar och nystarter. Kärlek i olika former är ett återkommande tema. Kärleken mellan Dayne och Katy, där Katy måste ge upp en del saker för att hitta rätt och vänja sig livet i rampljuset, eller blixten från paparazzis om man nu vill säga så. John måste lära sig älska igen, om än i sin egen takt.

Sunrise har de ovan nämnda tre huvudhistorierna men ett flertal mindre historier som tar upp saknaden efter en avliden förälder, relationen mor-dotter, ungdomskärlek och mycket mer.

Så en mysig läsupplevelse med trovärdiga och älskvärda karakrärer som lämnar efter sig en god känsla i magen och en förnyad tro på kärleken.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Verkar som ett bra lästips, ska jag leta upp vid tillfälle!

2010-07-07 @ 16:57:51
URL: http://tanktochskrivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0