Läsplanering, hur då?!

Ett vanligt fenomen inom bokbloggar verkar vara läsplanering. Där man listar de böckerna man ska läsa inom närmsta framtiden. Jag har väldigt svårt att förstå mig på detta. Hur lyckas man sedan följa denna läsplanering?

Jag personligen skulle ha väldigt svårt att planera min läsning på det sättet. Oftast läser jag lite som jag känner för det. När jag börjar närma mig slutet på boken jag håller på med funderar jag på vilken nästa ska bli. Men jag skrev ju precis ett inlägg om min läs-lista. Jo, det gjorde jag. Det är böcker som jag vet med mig att jag vill läsa, fast det är inte säkert att det kommer bli inom den närmaste tiden. Jag vill liksom inte ruta in mig i ett fast spår som jag måste följa utan kunna läsa fritt.

Självklart följer jag boklistan i t.ex. litteraturkurser på Universitetet, men det är en sak. I min privata läsning tycker jag om spontanitet. Visserligen bestämmer ju det jag kammar hem från biblioteket vad jag ska läsa, men då finns ju det ödesdigra omlånet, vilket "Buddenbrooks" har fått erfara i mitt fall, då den nu legat hemma hos mig i någon månad, fortfarande oläst. Jag har helt enkelt inte haft lust att läsa den än.

Så läsplanering kanske passar för en del. Men jag tror inte att jag är en av dem. Fast hemligheten kanske är att det faktiskt inte funkar, men att man försöker följa planeringen än då? Vad vet jag?


Kommentarer
Postat av: Fru E

Håller med dig! Förstår inte heller riktigt det här med läsplanering. Jag kan i o f s känna mig lockad av tanken att göra en lista, men vet att det inte skulle funka i praktiken. Jag väljer vad jag ska läsa utifrån "plikt" (rec.ex., läsning i jobbet) och lust - inte så sällan smiter en bok emellan tänkt läsning. Läsning blir roligare så. Tycker jag. :-)

2010-07-01 @ 16:47:36
URL: http://frue.bloggsida.se
Postat av: K

Det är verkligen svårt med exakta planeringar, jag ställer snarare upp böckerna på en hylla som jag är sugen på, så väljer jag därifrån så fort en är klar får en annan flytta in. Det beror nog mest på plats bristen i min bokhylla, jag behöver fler bokhyllor! :)

2010-07-02 @ 08:46:10
URL: http://needmorebooks.wordpress.com
Postat av: Linnéa

Jag måste alltid känna för att läsa en bok för att kunna ge den tillräckligt med uppmärksamhet. Så även om jag egentligen vet att jag vill läsa en bok får den vänta tills inspirationen kommer, så att jag får ut det mesta av den.

2010-07-02 @ 17:17:34
URL: http://tanktochskrivet.blogg.se/
Postat av: Lisa H

Jag är inget fan av läsplanering heller. Tycker Linnéa här ovan beskriver min känsla också exakt på pricken! :)

2010-07-10 @ 14:39:03
URL: http://ihyllan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0