Lewis Carroll - Alice's Adventures in Wonderland

Mycket trevligt återseende av Alice, hattmakaren, Cheshire-katten, den vita kaninen och alla andra. Alice i Underlandet är en älskad barnbok sedan många generationer, och många är vi som växt upp med filmerna som gjorts av denna berättelse. För några veckor sedan såg jag Tim Burtons version av denna film och det slog mig då att jag faktiskt aldrig läst boken.

Alice i Underlandet är en bok full av ovanligheter. Hon själv byter storlek nästan konstant, alla djuren pratar, Cheshire-katten kan bli osynlig och allt verkar inte riktigt vara som det brukar vara. Boken är full med fantasy och jag tycker att Carrolls skrivsätt påminner väldigt mycket om C. S. Lewis, är det några fler som tycker likadant?

Berättelsen om Alice är och kommer alltid vara en klassiker. Hennes äventyr i Underlandet sägs enbart vara en dröm, men man kan inte annat än undra i alla fall på vad allt kan betyda. Varför säger katten att Alice är galen, enbart på grund av att hon hamnat i Underlandet? Vad är egentligen svaret på Hattmakarens fråga? Och varför ge en gåta som han inte vet svaret på?


Kommentarer
Postat av: Teresa (på språkvetarprogrammet)

Förlåt, nu kom jag ihåg att du skrev en kommentar på min blogg för jättelänge sen. Väntar fortfarande på sista tentaresultatet, men vi hade betydligt lugnare än vad ni verkar ha haft. Konstigt att de klumpar ihop alla tentor i slutet, tycker jag.

2010-06-09 @ 23:07:58
URL: http://vintervagor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0