Tematrio - Sverige

Denna veckas tematrio från Lyran handlar om svenska böcker som vi läst sedan förra årets nationaldag. Detta blev faktiskt en svår tematrio upptäckte jag. Det visade sig när jag tänkte efter att det knappt blivit några svenska författare lästa det senaste året. Utan alla böcker jag läst har i princip enbart skrivits av brittiska, amerikanska eller tyska författare. Så jag fick gräva djupt, men här kommer min tematrio.


1. Såld
av Vera Efron. Boken är en sann historia om "Natasja" som rövas bort från sitt hemland Ryssland för att säljas som prostituerad till Baltikum för att senare komma till Sverige. Boken är oerhört gripande historia om en ung flickas öde och människans grymhet.

2. Supernova av Marika King. Svensk chick-lit om Lisa som avancerar i sin karriär som top-management konsult i hög fart. Men när hon börjar inse priset hon måste betala för det hela börjar tankar komma upp om det verkligen är värt det.

3. Utvandrar-sviten
av Vilhelm Moberg. I höstas läste jag de två första delarna av Mobergs mästerverk, den älskade klassikern om Kristina och Karl-Oskar. Jag läste den två första delarna med glädje, de är verkligen bra, och jag ska läsa de två resterande delarna när tillfälle ges.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0