Bernhard Schlink - Der Vorleser

Detta var en mycket intressant och omvälvande bok. Först tyckte jag inte alls om den. Hade det varit en bok jag valt själv att läsa så hade jag nog slutat efter något kapitel. Men ju längre in i den man kommer desto mer tycker man om den, eller tycka om är kanske fel ord. Men den tar tag i en och man vill verkligen veta hur det går.

Efter att ha läst boken står man där med en massa frågor. De flesta börjar med "Varför?". Boken tar upp så många känslor: Lycka, längtan, besvikelse, ångest, rädsla och skuld. Der Vorleser var inte alltid så händelserik, men författarens begåvning i att sätta ord på känslor gör att det inte spelar någon stor roll. Der Vorleser är en storm av olika känslor och lämnar kvar dem hos läsaren även när man läst ut sista sidan.

Överlag en ganska bra bok. Jag är fortfarande osäker på handlingen, tycker att man kunde gjort det på något annat sätt. Men den är en storslagen skildring av av två människors liv och hur dessa påverkar varandra.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0