Dystopisommar


Lyran har startat en läsutmaning över sommaren med Dystopier vilket faktiskt låter väldigt roligt. Jag har varit lite undvikande mot läsutmaningar då jag inte tyckt att tiden räckt till under våren till andra böcker som jag gärna skulle vilja läsa. Men nu tror jag at jag ska göra mig ett försök, för dessa böcker verkar faktiskt väldigt bra och Dystopi ett intressant tema.

Titlarna i fet stil är de böcker jag funderar på att läsa.

* 1984 - George Orwell
* Du sköna nya värld - Aldous Huxley
* Vägen - Cormac McCarthy
* Never let me go - Kazuo Ishiguro
* Oryx och Crake - Margaret Atwood
* Kallocain - Karin Boye
Processen - Franz Kafka
* Blindheten - José Saramago
* Väggen - Marlen Haushofer
* Fahrenheit 451 - Ray Bradbury
* Tjänarinnans berättelse - Margaret Atwood
* Hungerspelen - Suzanne Collins
* I morgon när kriget kom (romanserie) - John Marsden
* På stranden - Nevil Shute
* Toffs bok : med kommentarer av Muham Bentson - Kalle Dixelius
* Flugornas herre - William Golding
* Camp Concentration - Thomas M Disch
* Fugue for a Darkening Island - Cristopher Priest
* Honmänniskan - Joanna Russ
* The Stepford Wives - Ira Levin
* Gullivers resor - Jonathan Swift
* I de sista tingens land - Paul Auster
* W eller minnet av barndomen - Georges Perec
* Aniara - Harry Martinson
* The Iillustrated Man- Ray Bradbury
* Enhet -  Ninni Holmqvist
* The Windup Girl- Paolo Bacigalupi

Tror att jag gör en mjukstart med dessa böcker. Skulle jag bli fast i dystopier så kan jag ju bara vraka vidare om det är så. Tror dock mig minnas att jag läst första boken i "Imorgon när kriget kom"-serien. Gjorde det när jag gick på högstadiet tror jag.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Jag gillade den serien skarpt på högstadiet. Men oj så deprimerande den är! Särskilt om man är lite yngre tror jag att man kan bli illa berörd ganska länge. Jag läste dock inte hela serien, det blev ju bara fler och fler böcker hela tiden, men de första fem-sex har jag nog läst i alla fall. Det är såna där böcker som jag gillade men jag har aldrig läst om dem för de lämnade ingen bra känsla efter sej... Men det kanske börjar bli dags för ett nytt försök?

2010-05-20 @ 19:36:23
URL: http://tanktochskrivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0