Marika King - Supernova

 

King, M - Supernova - 13025698Supernova handlar om Lisa, tjejen från Ludvika i södra Dalarna som pluggar på Handels i Stockholm och sedan får branchens mest eftertraktade jobb. Hon rusar fram i karriären och gör väldigt bra ifrån sig, tjänar massor med pengar, lever lyxliv och har ett förhållande med en av firmans chefer. Efter ett tag början hon dock fundera på om det hela verkligen är värt all möda?

Supernova är helt klart en bra bok, inte en av mina favoriter men helt okej. De första sidorna tyckte jag att den luktade väldigt mycket debutantbok, men sedan insåg jag att det var författarens stil, och att jag behövde vänja mig vid det. Man hoppar väldigt mycket mellan olika scener, vilket man i början kan tycka är väldigt frustrerande, men detta ger boken den fart den behöver för att bäst förklara vilket slags liv Lisa lever. I en scen håller hon ett möte, i nästa sitter hon vid sitt skrevbord för att sedan vara ute på puben med tjejkompisarna och sedan sitter hon på ett flyg till USA.

Jag vet att sex säljer. Överallt. Tidningar, Tv, böcker, you name it. Dock säljer det inte hos mig. Man behöver inte skriva ut allt i detalj för att man ska förstå vad som är i görningen, sådant tycker jag mest bara är störande. Vad folk gör hemma i sovrummet eller ute på en filt i parken kan få stanna där. Ingående beskrivningar av personers sexliv klarar i alla fall jag mig finemang utan.

Boken är självbiografiskt skriven. Marika King kommer själv från Ludvika och har arbetat som managementkonsult. Man kan inte låta bli att fundera på hur pass mycket självbiografisk den faktiskt är. Visst är det bra att skriva om saker som man känner till väl. Skildringarna bli oftast mest trovärdiga då. Men var går gränsen någonstans?

Lisas härkomst från Ludvika tyckte jag mycket om. Väldigt roligt att kunna känna igen sig i boken och att fler får se lite glimtar från den delen av Sverige. Jag personligen är uppväxt i Smedjebacken, en ort med kanske några tusen invånare drygt en mil från Ludvika. Ofta har jag åkt samma tåglinje som Lisa tar när hon ska hem till föräldrarna och känner igen de ställen som finns beskrivna i boken.

Detta är helt klart en bra debut. Välskriven, fängslande och intressant. I nästa bok antar jag att vi kommer att få reda på hur det gick för Lisa och jag hoppas verkligen att det gått bra för henne. Det har hon förtjänat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0