Alexandra, litteraturen och språket



Idag har jag alltså officiellt blivit student på riktigt. Jag har idag börjat på Språkvetarprogrammet på Uppsala Universitet. Känns inte det vuxet om något? Det känns faktiskt grymt bra. Har längtat efter det här i många år: Att få plugga språk på heltid. Ingen mer matte, ingen mer naturvetenskap utan bara språk. Ska bli riktigti kul!

Så idag alltså kl 10.00 hälsades det här årets kull av språkvetare välkomna. Ett program var utstakat med ett antal talare som av olika anledningar berör oss på programmet. Det blev en massa info om allt möjligt: passerkort, akademisk kvart, praktik. Sedan drog andra och tredje års elever oss ut på stan för en liten sightseeing och vandring mellan Universitetets olika nationer. Imorgon fortsätter välkomnandet och efteråt ska jag köpa en kursbok till första kursen på Studentbokhandeln.

Jag var uppe på Gränby Centrum nu på kvällen och kikade in Akademibokhandeln (mycket trevlig affär, om jag får säga det själv). Bland språkböckerna hittade jag "1001 böcker du måste läsa innan du dör" av Göran Hägg. Verkar vara en grymt intressant bok. Skulle verkligen vilja läsa den och nog gärna läsa böckerna han rekommenderar också. Bläddrade en stund i den och den verkar superbra. Får nog bli ett projekt senare när jag läst de olästa böckerna jag har hemma och får lite tid över mellan språkstudierna =)

Bless!
Alexandra

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Lycka till med allt nu! ska martin också plugga nu i höst?

2009-08-26 @ 15:06:47
URL: http://lovisamariajohansson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0