Alla dessa tjejer...

Martin hade satt på Simon and Garfunkel på Spotify och låten vars refräng handlar om Cecilia spelades när jag började fundera. Väldigt vad många kärlekslåtar som handlar om tjejer, och väldigt många då man sjunger till tjejer. Ni kanske förstår vad jag menar. Speciellt dansband är väldigt frekventa med sådanahär låtar: "Jag vill vara din, Margareta", "Eloïse, är vi mer än bara vänner?"  Kikar runt på Spotift och hittar att Barbados har sångerna: "Rosalita", "Belinda", "Emilie", "Susanna", "Veronica", "Johanna"... Listan bara fortsätter. På engelska har du t.ex. "Mandy" "Mrs Robinson". I SVTs serie "Leende guldbruna ögon" hittar vi sången "Sandra, inte någon tjej som alla andra".

Men sen funderar jag på varför det finns så många sådana låtar när det knappt finns några om killar. Hur många sådana låtar kan du komma på som handlar om killar liksom? "Är du kär i mig ännu, Klas-Göran?", "Tommy tycker om mig!"

Är det bara godtyckligt att killar sjunger om tjejer eller vad är det? Eller är det bara en karakteristisk egenskap för dansbandsmusik? Fast det finns ju låtar som inte är dansbandslåtar som följer denna tjejtrend.

Vad tycker ni? Kan ni komma på fler "killlåtar"? Tjejlåtar är ganska enkla att komma på men killlåtar är svårare.

Kommentarer
Postat av: klara

Jag tänkte faktiskt också på det där här om dagen! Vilket sammanträffande. Jag tror det är för att tjejnamn låter mycket bättre i en sång.. Kanske?

2009-10-09 @ 23:32:08
URL: http://klarastiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0