Barndomens favoritböcker


Än så länge var den period då jag läste mest när jag var liten. Sedan när jag kom upp i  15-16 års åldern fylldes tiden mer och mer av studier. Men här är mina favoritböcker från barndomen. De listas helt utan inbördes ordning, tror inte att jag skulle kunna rangordna dem.

- Harry Potter-serien av JK Rowling. Behöver den någon närmre beskrivning? Började läsa den när jag gick i femman och slutade, ja var det två år sedan sista boken kom ut?

- Robot-böckerna av Lin Hallberg. Berättelsen om en häst-tjejs uppväxt med alla dess mot- och medgångar.

- Den oändliga historien av Michael Ende. mindes att jag såg filmen på dagis som liten, läste sedan boken när jag blivit lite äldre.

- Den mörka materian-serien av Philip Pullman. Nu har ju den första boken "Guldkompassen" blivit film, så den har fått ganska mycket publicitet på senare tid.

- Lejonninans sång-serien av Tamora Pierce. Helt underbar medeltid/fantasy serie om den unga Alanna och hennes kamp för att bli riddare då detta egentligen är omöjligt eftersom hon är kvinna.
  
- Johannesnatten-serien av Gull Åkerblom. Svensk fantasy/mysterie-serie om flickan Matilda.

- King of Sunset-serien av Ulrika Ekblom. Återigen en hästboksserie. Handlar om travhästen King of Sunset och hans skötare.

- Änglar i hissen-serien av Kristoffer Leandoer.  En stormig kväll hittar David en hiss i sin trädgård och detta leder till både det ena och det andra.

- Spelkortmysteriet och Julmysteriet av Jostein Gaarder. Gaarder är helt fenomenal med sitt öga för detaljer och sitt sätt att väva ihop saker till oförglömliga berättelser.

Ser när jag tittar tillbaka att jag tyckte väldigt mycket om mysterier/fantasy. Fast jag var inte så mycket för böcker i Eddings-anda eller Terry Pratchett, kom mig aldrig för att läsa dessa.

Känner du igen dig? Vilka böcker var dina favoriter som liten?

Bless!
Alexandra


Kommentarer
Postat av: Teresa

Lustigt att höra någon mer som har läst (och älskat) Spelkortsmysteriet! Jag har aldrig ens hört att någon av mina kompisar känt till den boken. Själv älskar jag den (och har fortsatt läst den med jämna mellanrum även i vuxen ålder). Tror även att jag har läst Johannesnatten-böckerna, men är inte helt säker. Låter i alla fall bekant.

Lustigt att du började läsa Harry Potter när du gick i femman. Jag läste de första (tre) när jag tillfälligt bodde i London. Då var jag nitton.

2009-10-10 @ 23:06:02
URL: http://vintervagor.blogspot.com
Postat av: Linnéa

Jag var lika gammal som Harry de första tre böckerna, men sen växte jag om honom när det tog längre tid för böckerna att komma ut :)

Jostein Gaarders böcker är jag också öerhört förtjust i. I flera år i rad läste jag "Julmysteriet" som julkalender, och "Spelkortsmysteriet" är helt fantastisk. Tror att det är dags att gräva fram den igen... Har du läst "I en gåtfull spegel"? Väldigt sorglig, men jättefin.

2009-10-12 @ 09:22:45
Postat av: Zachan

Jo, jag har faktiskt läst "I en gåtfull spegel". Gjorde det någon gång på högstadiet. Fastnade dock inte för den. Blev lite besviken faktiskt, efter att ha läst både "Spelkortsmysteriet" och "Julmysteriet" hade jag nog ganska höga förväntningar på att den skulle vara skriven på liknande sätt.

2009-10-12 @ 09:34:48
URL: http://zachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0