Böcker

Litteratur är verkligen något jag älskar. Var en riktig läslus som yngre. Men när skolan blev mer krävande så hann jag inte riktigt med att läsa lika mycket som förut. Har nog inte återhämtat mig än, men jag gillar fortfarande att läsa. Förstår mig inte riktigt på människor som inte gillar att läsa, visst alla böcker är inte roliga att läsa, men jag gillar det ändå.

Jag har funderat på att bli översättare, författare (vill jag nog egentligen fortfarande, långt inne där någonstans), efter min utbildning som språkvetare kommer jag att lära mig att korrekturläsa, men jag vet dock fortfarande inte riktigt vad vill "bli" för något. Älskar litteratur och tyska också för den delen så extremt mycket.

När jag gick första terminen på bibelskolan pluggade jag 15 hp Äldre/Modern Tysk Litteratur. Ett tips: gör inte detsamma. Det blir lite för mycket att läsa alla böcker till bibelskolan plus typ en massa till på tyska. Kan dock stoltsera med att jag läste Goethes "Die Leiden des jungen Werthers" från 1770-talet, fast den var ganska svår att förstå då den är skriven på gammeltyska. Jag menar, gammelsvenska är ju inte alltid lätt att förstå ;)

Just nu läser jag Emma av Jane Austen. När jag läst klart den ska jag fortsätta med Utvandrarna och Invandrarna av Vilhelm Moberg, Jag började läsa på dem för 2 år sedan, sedan kom bibelskolan...

Kommande projekt: Fogelström, fler böcker av Jane Austen, Homeros m.m.

Bless!
Alexandra


Kommentarer
Postat av: Paula

Hej vännen! =) Visste inte att du hade en blogg. Hur är de med dig nu förtiden? Saknar dig..

2009-09-14 @ 18:45:07
URL: http://pumaz.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Läsa är underbart! Fördelen med att inte plugga så mycket är att man hinner läsa mer :)

2009-09-24 @ 13:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0