Bernhard Schlink - Der Vorleser

Nästa bok på litteraturlistan är Der Vorleser av Bernhard Schlink. Den är ganska aktuell då den nu finns filmatiserad med Ralph Fiennes och Kate Winslet i huvudrollerna. Här i Sverige kallas filmen "The Reader".

Boken handlar om en 15-årig pojke som inleder en affär med en 30-årig kvinna. Kvinnan försvinner sedan plötslig och huvudrollsinnehavaren träffar henne inte förrän flera år senare i en rättssal. Hon verkar bära på en stor hemlighet som hon tydligen hellre åker i fängelse för än berättar.

Visst, handligen låter spännande. Jag har kollat på filmen hos videouthyrningen men den har inte riktigt fallit mig i smaken. Men nu blir jag tvungen att läsa den istället. Jag har enbart kommit cirka 20 sidor in i boken då pojken precis ska inleda sitt förhållande med kvinnan. Det är inte en del jag ser fram emot. Jag hoppas att den delen avslutas fort och att boken blir bättre efteråt. Men man ska väl inte ha för höga förväntningar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0