Bloggen goes german

Ja, eller nått. Vårterminen har ju börjat nu (den började igår). Jag läser Tyska A1 och en av mina kurser heter Modern Text. Det innebär att jag nu under vårterminen kommer att läsa åtta tyska verk som jag sedan kommer att arbeta igenom och diskutera i skolan m.m.

Alltså insåg jag att jag inte vet hur mycket tid jag kommer att få över till annan läsning. Självklart kommer jag att försöka hinna med att läsa andra böcker, men jag kan inte lova någonting. Därför kommer den här bloggen nog vara lite Tysklandsinspirerad framöver. Bara en liten varning sådär.

Här kommer i alla fall listan på böcker som jag ska ta mig igenom under våren:
- Wladimir Kaminer - Schönhauser Allee
- Bernhard Schlink - Der Vorleser
- Wolfgang Borchert - Draussen vor der Tür
- Jenny Erpenbeck - Tand
- Thomas Brussig - Am kürzeren Ende den Sonenallee
- Birgit Vanderbeke - Das Muschelessen
- Franz Kafka - Der Verwandlung
- Valfri bok (funderar på en någonting av Thomas Mann)


Kommentarer
Postat av: Linnéa

"Am Kurzeren Ende der Sonnenalle" är jättehärlig! Skriven efter en film faktiskt, och jag läste den efter att jag sett filmen. Hoppas ni får se filme också, annars rekommenderar jag att se den ändå. "Die Verwandlung" var lite svår, men den ger många tankar. Hoppas du gillar läsningen! Och synd att jag inte är hemma där mina böcker är, då hade du kunnat låna dem. Kram!

2010-01-19 @ 14:52:14
URL: http://tanktochskrivet.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Kafka är underbar att läsa! En annan tysk bok (som jag visserligen läste på svenska) som är riktigt intressant är Blecktrumman (Die Blechtrommel) av Günter Grass. Handlar om en pojke som gör vad som helst för att inte bli stor, typ. Den utspelar sig under något av värlskrigen, men vilket minns jag inte :P

2010-01-20 @ 11:41:04
Postat av: Zachan

Blecktrumman har jag för mig att vi läste en del ur på tyskaundervisningen på gymnasiet. Kommer dock inte ihåg vad just den texten handlade om. Men din beskrivning låter intressant :)

2010-01-20 @ 16:19:13
URL: http://zachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0