Konstiga associationer

Det är lite roligt (och konstigt) det där med associationer. Vilka saker som man kopplar ihop.

Första kvällen (några dagar innan jul) när jag började läsa Om jag kunde drömma var kvällen då min make upptäckte gruppen The Baseballs och deras skiva Strike!. Denna skiva gick flera varv medan jag den kvällen satt och läste en stor del av boken. Skivan gick även många varv de närmaste dagarna.

Sedan dess så har jag nu alltid börjat associera deras sound och låtarna på skivan med Twilight-böckerna. När jag saknar dem och tänker på dem lyssnar jag gärna på denna skiva. Det är nästan lika lugnande som att läsa böckerna eller se filmerna. Jag vet att filmerna har ett helt annat soundtrack egentligen. Men det här har blivit mitt privata soundtrack för sagan.

En av de låtarna som jag speciellt associerar med Twilight är Baseballs variant av Umbrella. Tycker verkligen att den passar in. Nyckelord: rain, umbrella, shine together, forever, always.


"When the sun shine
We shine together

Told you i'll be here forever
Said I'll always be your friend
So come on out and stick it till the end

Now that it's raining more then ever
Know that we'll still have eachother

You can stand under my Umbrella"



Kommentarer
Postat av: Linnéa

Vad intressant, och roligt!

Nåt liknande har hänt för mej också faktiskt. Sista boken i Anne på Görnkulla-serien av L.M. Montgomery, "Lilla Marilla", hänger för alltid ihop med Abbas skiva "Ring Ring" för mej. Lyssnade på den för första gången när jag läste den, och flera av låtarna har teman som passar ihop med boken också.

2010-01-14 @ 19:53:34
URL: http://tanktochskrivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0