Twilight vs. Twilight

    


Nu har jag sett filmen och jag kan faktiskt inte säga annat än att jag faktiskt är lite besviken. Eller besviken kanske är fel ord. Jag visste ju utifrån vad andra sagt att filmen inte skulle vara den bästa. Men det är tråkigt att de inte lyckas göra en bra film av en så pass bra bok. Boken är suverän, men filmen skulle kunnat vara bättre.

Visst det är alltid kul att få se allt i bild. Att få se hur det skulle kunna se ut. Robert Pattinson som spelar Edward passar utseendemässigt, helt klart. Men han lyckas inte alls bära upp rollen som Edward. Han lyckas inte alls spegla de humärssvängningar som den 17-årige vampyren genomgår. Pattinson lyckas bara med en lam kopia.

Filmatiseringen och miljöerna är helt ok och själva storyn funkar även om jag tycker att den är lite väl omkastad och ihoptryckt. Alla dessa storslagna citat från boken faller dock ganska platt när inte rätt omgivning finns.

Det är lite svårt att säga hur de kunnat göra filmen bättre. Eftersom filmerna kom inna jag började läsa bockerna är jag så vana med skådespelarna att det skulle kännas fel att byta ut dem, även om det nog skulle vara det bästa. Pattinson gör inte Edward rättvisa i sin gestaltning och det får Edward att kännas tråkig och lam.

Däremot scenen när Bella för första gången besöker familjen Cullen är oslagbar. En av de bästa i hela filmen kanske. Edwards min känns så äkta, där har Pattinson verkligen lyckats fånga Edwards känslor och humör. Han ser så extremt plågad och besvärad ut. Jag älskar verkligen den scenen, så klockren.

Slutligen: Det var väldigt roligt att få se Twilight som film. Att inte behöva läsa själv utan kunna se allting spelas upp framför sig. Men det var väldigt tråkigt att filmen inte höll någon bättre kvalitet. Det hade kunnat blivit en så bra film av den här boken.

Så till alla er som inte redan läst alla böcker och sett filmerna. Läs boken först och se gärna på filmen. Men boken kommer alltid att vara den bästa av de två.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0