Vill läsa-listan

Ett myntat uttryck i bokbloggsvärlden är att "vill läsa-listan" aldrig direkt blir kortare. Jag tror att inget mer direkt kan sägas om saken. Men i ett försök att för mig själv klargöra vilka böcker det är som jag skulle vilja läsa (inom en någorlunda snar framtid) försökte jag sätta ihop en lista. Listan finner ni nedan och titlarna står angivna i alfabetisk ordning efter författare. Någon annan ordning tycktes inte lämplig då jag inte riktigt kan bestämma mig för i vilken ordning jag skulle vilja läsa dem.

Isabel Allende - Andarnas hus
Michael Bulgakov - Mästaren och Margarita
Miguel Cervantes - Don Quijote
George Elliot - Middlemarch
Per Anders Fogelström - Stockholms-serien
Ernest Hemingway - Den gamle och havet
Franz Kafka - Processen
Selma Lagerlöf - Nils Holgersson
Herman Melville - Moby Dick
Vilhelm Moberg - Nybyggarna
Vilhelm Moberg - Sista brevet till Sverige
Audrey Niffenegger - Tidsresenärens hustru
Sofi Oksanen - Stalins kossor
George Orwell - 1984
Carlos Ruiz Zafón - Ängelns lek 
Nicholas Sparks - A walk to remember
Leo Tolstoj - Anna Karenina

Författare jag gärna skulle vilja läsa böcker av men där jag inte tittat ut några speciella titlar är: Karen Kingsbury, Denise Rudberg, Nicholas Sparks (en finns nämnd ovan), August Strindberg

Till slut kan det tilläggas att detta var böcker jag kunde komma på lite spontant på cirka tio minuter. Det kommer antagligen hamna flera böcker på den här listan. Men jag tror att en sådan här lista kan vara bra att ha.


Kommentarer
Postat av: K

Jag passar på att svara här också.

Vad roligt att du gillar min blogg :) Ja, det är ganska många "äldre" bokbloggare så det är alltid kul att hitta en jämnårig.

De fetmarkerade titlarna betyder att jag gillade boken lite extra mycket. Nu i våras läste jag kandidatkursen i litteraturvetenskap med inriktning på barnlitteratur och estetik.

Till hösten är det ännu oklart vad jag ska läsa, har sökt en del olika kurser som en breddning för det program jag läser, kulturvetarlinjen. Men jag hoppas på en kurs som heter "filmkritik, kulturkritik och reception" men jag måste läsa något mer utöver den.



Jag är också sugen på att läsa Mästaren och Margarita men vill ha den gamla utgåvan, den var mycket snyggare!

Läser just nu Ängelns lek den är verkligen i stil med hans tidigare bok Vindens skugga :)

2010-06-30 @ 19:52:27
URL: http://needmorebooks.wordpress.com
Postat av: Zachan

Vad har du för planer med utbildningen då? För jag antar att du inte tänker stanna på Uni hela livet? Jag skulle vilja jobba inom förlagsbranchen, har dock inte riktigt kommit på vad jag vill göra där.



Jag har "Mästaren..." hemma i bokhyllan. Hittade den i en kasse som skulle slängas hos en Second Hand-butik. Den är en gammal Geber-utgåva från 1971-72. Är det den du menar?

2010-07-01 @ 11:34:01
URL: http://zachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0