Kvartalsrapport 2010

Nu har tre månader gått av 2010. Vart har tiden tagit vägen? Det har gått himla snabbt.

Jag har definitivt inte läst så mycket som jag hoppats eller förväntat mig. Studierna och allt annat som hänt denna vår har gjort min fritid begränsad. Men med den här takten kommer jag i alla fall slå förra årets lästa böcker med hästlängder.

Som ni ser är det inga recensioner som finns nedan utan mina egna korta anteckningar om böckerna.

Ljudet av ditt hjärta – Stephenie Meyer
Lästes ut på mindre än ett dygn. Otroligt spännande och bra som resten av Twilight-serien.

- Breaking Dawn – Stephenie Meyer
Serien fick ett värdigt slut. Boken innehöll allt man kunde önska sig innan man läste den sista sidan om Bella och Edward. Otroligt bra!

- Prince Caspian – CS Lewis
Trodde att boken skulle vara seg då filmen har en tendens att kännas lång och lite seg. Men jag blev glatt förvånad. En väldigt bra bok i sann Lewis-anda.

- The adventure of the Dawn Treader – CS Lewis
En bok i typisk Narnia-anda. Inte mycket annat att säga om saken. Full med magi och fantasi.

- Schönhauser Allee – Wladimir Kaminer
Lättläst bok full av korta berättelser. En bra bok. Författaren ser små saker i vardagen som han sedan tar upp på ett bra sätt.

- Der Vorleser – Bernhard Schlink
En bok jag aldrig skulle valt att läsa själv. Ville gärna sluta läsa då jag inte tyckte om Hannas och Michaels förhållande. Men boken gav många frågor och tog upp många intressanta frågor. Jag tyckte faktiskt om boken. Trodde inte att jag skulle göra det men det gjorde jag.

- Draussen vor der Tür – Wolfgang Borchert
Annorlunda bok. Svårt att veta vad som är verklighet och vad som inte är det. Men faktiskt ganska bra.

- Tand – Jenny Erpenbeck
En långtråkig novellsamling som bara lämnade en deprimerad när den var slut. Ingen höjdare alltså.


Liten sammanställning:
4 böcker på tyska, 3 på engelska och 1 på svenska.
3 böcker med kvinnlig författare och 5 med manliga.
Totalt 2 kvinnliga författare och 4 manliga. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0