Klassikernas klassiker

Det borde man nog kunna kalla Iliaden och Odysséen. Gamla klassiska mästerverk som trollbundit människor i många hundra (eller kanske tusen?) år är de i alla fall. Homeros är den första författarbekantskapen vi stiftar i Litteraturvetenskap A. En ganska intressant bekantskap enligt mig. Länge har jag sucktat efter dessa gamla godingar. Antagligen mycket på grund av äran som väntar de som utforskat dem, eller nått.

Hela verken är det inte tanken att vi ska läsa, utan enbart utdrag ur några av sångerna och sedan en sammafattning av båda böckerna. Iliaden har jag nu tagit mig igenom, med blandade känslor. Nostalgi, då jag har studerat latin i gymnasiet och tyckte det var ganska roligt att läsa äldre prosa och poesi. Lite tråkigt dock att läsa det hela på svenska, då jag vet att så mycket språkfinurlighet gömmer sig i originalet och har försvunnit i översättningsarbetet. Men dock behärskar jag inte grekiska och har därför inget val.

Jag har dock lite svårt att hänga med i berättelsen. Det är säkert jättedumt och konstigt för många, men jag förstår liksom inte vem som är med vem. Är Akilles och Agamemnon på samma sida eller olika? Jag vet att hela Iliaden startar med att dessa två är osams och bråkar, men det ger ju inte så mycket. Däremot har jag inga problem att förstå vilken person det syftas på när enbart en beskrivning eller epitet finns, vare sig det rör sig om en gud eller en dödlig. Det har nämligen en medstudent som läst låneboken innan mig, med prydlig handstil angivit i marginalen.


Kommentarer
Postat av: Kamilla

Jag kan hålla med om att det är svårt att hålla koll på de olika sidorna! Men fick ni inte börja med Gilgamesh? Jag gillade den mer än homeros epos.

2010-09-03 @ 08:41:29
URL: http://needmorebooks.wordpress.com
Postat av: Linnéa

Var det inte delar av dessa texter vi svettades över i sal 222 sista terminen i trean? Härliga latinminnen :)

2010-09-05 @ 16:35:04
URL: http://tanktochskrivet.blogg.se/
Postat av: Zachan

Hmm, vet faktiskt inte. Jag minns dock att vi läste Hectors och Andromaches avsked på Svenska B-kursen i tvåan. Den delen kände jag igen.

2010-09-06 @ 10:41:04
URL: http://zachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0