Frances Hodgson Burnett - Den hemliga trädgården

Ännu en barnbok och även denna gång liksom med Imorgon när kriget kom var jag inte säker på om jag hade läst den. Eller rättare sagt den här boken var jag säker på att jag inte läst, men när jag började läsa så insåg jag att jag kände mycket väl igen de första två kapitlen eller så. Men sen vet jag inte. Kanske har jag läst hela boken förut eller så var det här första gången.

Boken handlar om Mary Lennox som är uppväxt i Indien. När båda hennes föräldrar dör i kolera skickas Mary hem till sin farbror som bor på Misselthwaite Manor, en stor herrgård i England. Hon kommer dit som en tjurig och butter flicka, nu ser ingen efter henne utan hon får göra vad hon vill. Mary hör talas om en trädgård som ligger vid huset men som låstes för tio år sedan och man grävde ner nyckeln. När hon inte hade något annat roligt att tänka på började hennes tankar att uppfyllas av denna trädgård och av möjligheten att hitta den.

Den hemliga trädgården
är en förtjusande barnbok med värme, fina naturbeskrivningar och bra historia. Jag tycker inte att boken har en moralkaka utan beskriver helt naturligt hur man mår mycket bättre av att fokusera och tänka mer på roliga saker än att älta gamla tråkiga. Detta är ju allmänt accepterat men vi behöver bli påminda ibland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0