Jane Austen - Pride and Prejudice

"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife."

Med detta citat inleddes den bok jag sedan länge tyckt så mycket om och efter att jag läst den, älskar den ännu mer. Boken var precis så bra som jag förväntat mig, om inte ännu bättre. Jag tycker väldigt mycket om Austens skrivsätt och hennes humor.

Pride and Prejudice, en älskad klassiker, handlar om Elisabeth Bennet i 1700-talets England. Hon möter den unge mannen Mr Darcy som hon till en början tycker är högfärdig och stolt, men som hon under bokens gång får ändrade känslor för.

Man kan inte annat än dras med rakt in i berättelsens England med alla baler, klänningar, middagar och gentlemän. Boken ger en inblick i samhället på den tiden och det språkbruket som nyttjades. Det senare kan dock vara lite svårt att förstå till en början, men ger sin belöning då man bemödat sig med att komma in i det.

Inte heller kan man låta bli att tycka om de karaktärer man får möta, speciellt de mycket olika individerna som familjen Bennet består av. En perfekt blandning av personligheter för att ge boken en stor del av den charm den har. Den är helt enkelt förtjusande.

Mitt exemplar av boken är en ganska ny utgåva från Penguin Classics (alltså inte den på bilden), vars kännetecken är "The best books ever written" och jag kan inte annat än helhjärtat instämma.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Nu blev jag lite inspirerad till att läsa den jag med, har ju bara sett filmen(erna) x antal gånger. Blir uppskriven på nästa bibliotekslista!

2010-06-07 @ 20:48:33
URL: http://tanktochskrivet.blogg.se/
Postat av: Zachan

Jag kan bara säga: läs! läs! läs! =) Den är jättebra! Har ingen aning om hur den svenska översättningen är men orgialet är superbra ;)

2010-06-08 @ 10:57:11
URL: http://zachan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0