John Marsden - Imorgon när kriget kom

Denna bok lästes i läsutmaningen Dystopia som du hittar här.

Imorgon när kriget kom
är den första delen i John Marsdens berömda ungdomsserie om sju ungdomar som sticker ut och kampar några dagar under sommarlovet. När de kommer tillbaka hem inser de att hela landet blivit invaderat och att alla stadens medborgare har blivit tillfångatagna.

Min första åsikt när jag reflekterar över boken är att den är väldigt bra. En spännande ungdomsroman om ett ämne och scenario som ingen ungdomsbok handlat om förrut vad jag kan minnas. Men vid närmre eftertanke så märks det ganska tydligt att det är en ungdomsbok. Händelserna är ganska "lättsamt" beskrivna. Ungdomarna genomför flera attacker mot de invaderande men får knappt de mänskliga reaktioner man skulle kunna vänta sig. Visst funderar de lite över rätt och fel och huruvida man får eller inte får döda människor. Man skulle kunna förvänta sig lite mer funderingar och huvudbry, men som sagt: boken är en ungdomsbok och bör kanske inte gå alltför djupt in på de ämnena.

Något annat jag funderar över är invasionen. Man får aldrig reda på vilka som ligger bakom invasionen, det enda man får veta är att de talar ett språk som ingen av ungdomarna förstår. Men jag är fundersam över att de aldrig funderar varför de blir invaderade. Jag vet inte om det är på grund av att jag är född svensk i ett land som inte varit i krig på 200 år som jag reagerar över detta, men jag skulle minnsan fundera en hel del varför de skulle ha nytta av att invadera oss. Australien har väl kansk varit med i fler krig än vi så de tycker att det inte är så konstigt, men jag funderade en hel del över det.

Imorgon när kriget kom utspelar sig i Australien med allt vad det innebär, stora öppna fält, fylhjulsdrivna fordon, fårklippning, gigantiska gårdar och boskap. Jag kan inte minnas att jag läst någon bok som utspelar sig på denna kontinent, så det var en rolig omväxling.  

När jag valde att läsa den här boken (eller ja, att börja läsa serien) så var det lite  på grund av att jag alltid haft ett minne av dem från barndomen. Jag visste inte om jag läst boken förrut. Efter de första sidorna kände jag igen mig och det satt i genom hela boken. Jag har läst boken som liten, men jag kunde inte alls komma ihåg vad som skulle hända. Jag tror att jag läste klart boken förra gången, men har inget minne av vad jag tyckte om den.

Imorgon när kriget kom är en mycket bra bok och jag ser fram emot att få läsa fortsättningen. De vet jag att jag inte läste när jag var yngre.


Kommentarer
Postat av: Saga

Vad jag har förstått är det väldigt medvetet från John Marsdens sida att inte tala om vilka angriparna är. I Australien finns, precis som på många andra håll i världen, gott om rasism. Marsden ville inte spä på några rasistiska fördomar genom att peka ut den ena eller andra nationaliteten.



Visst funderar väl ungdomarna över varför de blivit invaderade? Jag minns att de har en diskussion efter att ha hört en amerikansk radiosändning, där det talas om "regional imbalance". En del av ungdomarna har till och med en viss förståelse för viljan att utjämna orättvisorna (inte så att de accepterar att deras hemland blivit invaderat, men de förstår att orättvisorna upprör). Australien är ju ett stort, välmående land med en numerärt liten befolkning; i närheten har de en hel del fattiga och tättbefolkade länder, så resonemanget om orättvisor kanske inte är helt långsökt…

2011-02-03 @ 14:47:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0