Sheila O'Flanagan - Inte han!

För någon vecka sedan vann jag denna bok i en tävling på mitt bibliotek. Den fick senare följa med till Cypern och bli min semesterbok.

Inte han! handlar om två systrar Andie och Jin som bor på Irland. De är så olika man kan bli då Andie arbetar som musiklärare på en av stadens skolor medan Jin lever livet som lyxhustru. I födelsedagspresent till deras mamma ger Jin och hennes man bort en lyxkryssning i Karibien. Men när hon kommer hem igen är detta i sällskap av en ung man. Systrarna blir oroliga och undrar vad denne man har för motiv med deras mor.

"Chick-lit när den är som bäst" skriver Irish Examiner på bokens framsida. Det har jag läst för få boken i genren för att kunna uttala mig om men helt perfekt semesterlektyr står boken för i alla fall. Otroligt lättläst och enkel att komma in i, men ändå svår att lägga ifrån sig är en kombination som räcker långt.

Vad som är oerhört tråkigt med denna utgåva är flertalet stavfel och t. ex. fel i meningsuppbyggnader som man hittar i boken. Jag har läst en hel del böcker under mitt liv men kan aldrig minnas en bok som haft såhär mycket språkliga fel. Detta är ju självklart inte författarens fel utan snarare förlaget som gjort en dålig korrektur. Första ordet i bokens första meningen är felstavat vilket ger ett väldigt dåligt intryck.

Ett tecken på att jag har läst mer böcker det här året än vad jag brukar är att jag börjar bli lite gnällig angående teman och intriger i böcker. I Inte han! har Andie ett förhållande med en gift man som säger att han älskar henne men ändå inte kan lämna sin fru. Jag läste Marika Kings Supernova tidigare i våras, där denna intrig också finns med. Så jag kände mig ganska trött på att läsa hur de fram och tillbaka vill ha varandra, sedan försöker lämna varandra för att väldigt snart hamna i sängs igen. Det kanske är jag som är gnällig, men det känns som att jag är klar med otrogna män och kvinnorna som så envist ska älska dem.

Förutom dessa två anmärkelser (som ju inte direkt är bokens och storyns fel) var detta en bok jag gillade. Som nämnts ovan var Inte han! en spännande bok som var mycket svår att släppa. Storyn tog en hel del vändningar vilket gjorde den svår att förutsäga och därmed höjde spänningen ytterligare ett par snäpp. Chick-lit är inte min favoritgenre bland böcker, men jag kan mycket väl tänka mig att läsa några till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0